torsdag 20 november 2008

Om att inte ropa hej med fötterna i vattnet

Ojoj, det var nära ögat igår kväll. Vi höll nästan på att köpa två stycken MacBook's. Inte för att vi ville, utan för att de är bra luriga på Apple Store.

När Jonatan skulle fylla i sina kontouppgifter (vi betalade med Visakort) fick jag syn på en uträkning, med en summa på cirka 22 000.
- Är det där bara ett exempel? frågade jag i sista stund. Nej, det var det då icke! Av någon anledning hade vi plötsligt fått två små i kundvagnen, fastän vi bara hade valt en. Herregud så det hade kunnat gå! Nu hade inte Jonatan så mycket pengar på kortet, men om han hade haft det då? Då hade ju köpet gått igenom och där hade vi stått 22 papp fattigare. Visst, man kan säkert häva köpet och tjoho tjohej, men man lär inte få tillbaka pengarna lika snabbt som man blev av med dem. Oh my, tänk om man hade en resa till helgen som skulle betalas... Men nu får jag väl ta och ge mig, det hände ju inte. Dock en liten uppmaning till er där ute: var oerhört uppmärksamma om ni handlar från Apple Store, för precis samma sak hände tydligen när Jonatan beställde en dator till redaktionen.

En annan pissig sak med Apple Store: när man är på gång att beställa står det "Färdig att skickas: Inom 24 timmar". När man har beställt står det däremot att det tar 3-8 dagar att packa skiten, och att leveransen uppskattas till runt den 3 december. Liiite falsk marknadsföring? Jo man tackar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att "24 timmars"-grejen bara gäller när man beställer datorn helt utan ändringar. Du beställde väl med utökat minne och då tar det längre tid.

Kul med Mac i alla fall. Jag har varit nöjd Macanvändare sedan 2004.

jessica sa...

Ah, jag misstänkte väl att det kunde vara så, men ändå ;)

Ja, det ska bli spännande! Sist jag använde Mac regelbundet var väl när jag pluggade (typ 3 år sen) och då höll jag på att bli galen. Men det är väl annorlunda när man väl bestämt sig för att konvertera på riktigt :)

Anonym sa...

En bra grej med dagens macar är ju att det går att installera Windows på dom, så du kan ju ha båda operativsystemen och alternera. Eller t.o.m. bara köra Windows (fast då känns det ju kanske onödigt med en mac överhuvudtaget).

Jag tror och hoppas du kommer bli nöjd. Bildredigering är lite smidigare och snyggare på mac och jag gissar ju att du kommer pyssla en del med det :)