onsdag 27 februari 2008

Matlagning

Någon form av coq au vin blanc stod på dagens meny. Jag grejade i köket i typ 1,5 timme. Tur att kycklinggrytan blev smaskig.



Först skar jag kycklingfilé i ätstora bitar, som jag sedan vände runt i mjöl innan stekning i extra virgin olive oil. (Jag brukar lägga ett ark bakplåtspapper på min kycklingskärbräda, för att undvika så många bakterier som möjligt.)


Head chef Amadeus keeps an eye on me.



I min trevliga gjutjärnsgryta ligger en gul lök, x antal färska champinjoner (ganska många), fänkål och potatis i kvartar. När de har fått stått och gottat till sig lite slänger man i en rejäl klick smör som man låter smälta för att sedan sleva i ett par matskedar mjöl. Nu väntar vitt vin (eller som i mitt fall vitt matlagningsvin, som funkar alldeles utmärkt!), vatten och en grönsaksbuljongtärning (gärna en ekologisk, och se för guds skull till att den är fri från glutamat - E621). Sedan slevade jag i kycklingbitarna och kryddade med torkade franska örter.



Vatten och ugnsvarmt bröd till, mmm.


Inga kommentarer: