torsdag 22 februari 2007

It all ended with a fire

Jag la mig på soffan förut, med en hand under kudden och en under hakan, just the way I like it. En morgonrock agerade element till mina fötter och ben. Där somnade jag visst och slumrade sött tills Jonatan kom hem, med plast på armen och allt. Det blev fint, och han svimmade inte. Duktig man hade vräkt i sig en massa socker och fett idag, haha.

På tal om fett. Jag skulle äta en frozen mozzarellapizza till lunch idag. Det blev inte riktigt så... Ugnsgallret var på plats i mitten av ugnen, och jag hade lagt pizzan på ett bakplåtspapper. Pizzan hade gått av på mitten, och pappret var använt en gång tidigare. Men det borde väl inte vara några problem? Jag strödde på lite riven ost då det praktiskt taget bara var tre slices of mozzarella på den. Ugnen var uppvärmd. Placerade händerna under pappret, under pizzan. När den skulle in på rätt plats i ugnen hände något. Bakplåtspappret revs sönder som om en sabel varit närgången, snuddade vid ugnens insida och fattade eld.

Jag drog ner hela helvetet på golvet, samtidigt som jag försökte släcka pappret som brann. Det for partiklar och pizzadelar överallt och jag har bara ett minne av att jag bankade på elden med handen. Bara handen? Har inga brännskador. Ingenting skadades, bortsett från mitt självförtroende i närheten av ugnen. Det luktade konstigt och osten jag så sansat strött på, ja den var utspridd på golvet med alla sina tusen bitar.

Det var väldigt obehagligt. Sen vågade jag inte använda varken spisen eller ugnen, så det blev en "Varma Koppen"-soppa. Snart ska jag göra fullkornstagliatelle och köttfärssås, hoppas inget fattar eld.

Men seriöst, är det inte lite underligt att bakplåtspappret började brinna bara av att snudda vid ugnen? Är det inte det som är själva grejen med den typen av papper, att man ska kunna ha det i just en varm ugn? Man ska kanske inte återanvända pappret. Knasbollar. Varningstext?

1 kommentar:

Anonym sa...

men alltså, man ska ju kunna använda pappret jättemånga gånger, typ tills det frasar sönder, det gör alltid min mamma när hon bakar.. fasen va skumt... =(