fredag 8 augusti 2008

Kvällslektyr

Dessa återkommande efter jobbet-inläggen kan nästan liknas vid en del folks ständiga fylleskriverier. På ett community jag är medlem i kan man "blocka" sig själv från att logga under en viss tidsperiod, för att slippa pinsamheter. På fyllan alltså. Eller efter jobbet, om man så vill. Blocka mig från bloggen kan jag däremot inte göra, på annat vis än att helt enkelt förbjuda mig själv från att starta datorn. Nu vet ni ju att det inte lyckades denna natt.

Igår (läs: onsdag) började jag läsa en bok av Dean Koontz som stått här i vår hylla - "Vakande ögon". Nej nej, jag har inte hunnit klart, den är ju ändå nästan 1000 sidor tjock. Och jag kommer inte bli klar imorgon heller (hoppas hoppas att vi får sluta tidigare), men vilken läsning alltså. Han är så fantastisk och det är så smärtsamt praktiskt taget hela tiden. På något plan.

Det händer inte sällan att de andra som jobbar på lagret undrar hur mycket jag orkar läsa egentligen. Man får höra en del. Ibland får man boktips, ibland undrar de om jag verkligen får betalt för att bara sitta där i åtta timmar (och jodå, jag får mycket mer än många andra arbetare) ibland tror någon att man kan bli advokat bara sådär, av att läsa en massa böcker. Att jag läser mestadels spänningsromaner (samt en och annan "hjälp till självhjälpsbok") och inte lagtexter verkar inte spela någon roll ;) De flesta (som ämnar tala med mig, somliga ser mest bittra ut över att, jorå, jag får ju betalt) verkar hursomhelst övertygade om att jag - om jag inte var det från början - kommer bli jävligt smart. Och visst, vad är inte bra för hjärnmuskeln om inte lite litterär gymnastik? Detta varvat med senaste Allers och lite korsord, och jag torde väl ha min magisterexamen i hamn.

Min arbetsledare undrade hur många böcker jag avverkat under de 23 (kan hända att jag räknat fel...) kvällar jag jobbat, "Jag tror att jag är inne på min sjunde eller åttonde, men har nog tappat räkningen lite...". Efter att han tipsat mig om att skaffa en iPod touch och kolla på film istället (ett trevligt förslag som jag däremot ratade, inte bara därför att jag inte skulle ha råd att faktiskt införskaffa tingesten utan - som jag sa till honom - kanske kan upplevas som lite väl avslappnat under arbetstid, he he) och avlägsnat sig började jag räkna efter. Ack så fel jag hade i min förvirrade uppskattning. Jag är nämligen inne på min TIONDE bok. De tre jag påbörjade men halvt om halvt ratade innan jag läst färdigt är ej medräknade.

Lägg därtill att jag plöjt två klädkataloger X antal gånger och kan det mesta utantill. Är ni intresserade av material och pris, hör av er.

Yours truly,
Jessica

Inga kommentarer: