lördag 9 augusti 2008

Tvättstuge-inlägg

KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS.

Som vanligt när det är dags för tvättbestyren sker något av irriterande karaktär. Skiftande grader, ibland en liten vagel, ibland en yxa genom handen.

Förrförra gången hade tanten innan mig, som tvättade i den andra tvättstugan mot bättre vetande trott sig hinna använda maskinerna även i den jag skulle bruka, och följaktligen dragit över tiden. Där stod jag, stressad med vetskapen om att jobb väntar och kläderna inte hinner bli torra. Kanske skulle jag även bli tvungen att skippa en laddning.

Förra gången kom en kvinna inrusandes (nej, vi kan ju tyvärr inte låsa eller blockera tvättstugan när den används, alltså kan de boende i typ sju trappuppgångar i skrivande stund entra lokalen där mina tröjor och underbyxor hänger, sniffa, sno, eller vad som nu känns bra för just den personen) och började lägga i tvätt i ena maskinen. Mitt under min tvättid! Hon ursäktade sig med att säga att hon hade bokat tiden efter mig, men att hon skulle resa bort samma dag och att hennes barns (ständigt denna orsak till att andra ska rätta sig) kisslakan måste tvättas NU för att hinna torka. Det här var alltså två timmar innan hennes tid började, och en timma efter att min startat. Först förklarade jag att jag faktiskt behövde alla tre tvättmaskiner (vilket var helt sant), men då krävde hon att jag skulle gå och ringa på hennes dörr (i nåt annat hus än mitt eget) och meddela henne så fort jag var klar. Vilket jag naturligtvis inte hade varken tid eller lust med. Så jag lät kvinnan ta den ena maskinen, hon blev glad och tacksam. Jag var inte särskilt glad över att först behöva upplysa en vuxen kvinna om att hon faktiskt bara dundrat in och utan att säga något (hallå, jag stod där!) tryckt in sin unges pisslakan i en av mina maskiner och att jag sedan måste strunta i att tvätta min egen tvätt för att hon gett mig dåligt samvete och lagt över ansvaret på sin dåliga planering på mig. Jag förstår att saker och ting, oförutsedda saker, kan ske. Så som att ens unge kissar i sängen fastän man inte alls har tid med det. Men att lägga skam(för att jag inte förstod hur svårt hennes liv skulle bli om jag inte rättade mig) och ansvar ("då måste du säga till mig så fort du är klar!") på mig, what the fuck?

Idag är torktumlaren trasig. När jag tvättar en massa handdukar och lakan. Givetvis. Någon skrattar mig i ansiktet, I can feel it. Och den har en förbaskat dålig andedräkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lilla gumman,du är alldeles för snäll men jag älskar dig ändå;)