måndag 23 mars 2009

Megalistan

Jag hittade en fruktansvärt lång lista hos min favorit-bibliotekarie Linda K och kunde inte låta bli. Det är väl typ första gången jag har någon form av lista i min blogg, så nu slår vi till på stort här. Uhm, ha så kul, eller nåt!

Lovar du att vara ärlig? Ehm...
Du heter: Jessica Mellvi Elisabeth Jansson.
Smeknamn: Jess, Kaka, Pessica och säkert några fler.
Låt som när du är ledsen sörjer till: Jag har ingen bestämd låt jag slår på när jag är ledsen. Men Tool är bra till mycket. Meshuggah om jag är förbannad (eller så ofta som möjligt), vilket jag ofta är när jag är deppig. Alanis Morissette får mig att tänka lite mer konstruktivt.
Beroende av: Te i alla dess former.

Vad tror folk om dig?: Jag försöker verkligen att inte tänka på det. Folk är dumma i huvudet, så det är väldigt destruktivt att gå omkring och tänka på vad folk tror om en.
Stämmer det?: Det vet väl inte jag heller.
Vad får du oftast komplimanger för?: Utseendemässigt skulle det väl vara mina ögon och min fejk-asiatiska uppsyn. Men annars är det väl mina kreativa talanger, såsom fotografering, tecknande, texter och påhitt i köket.
Vad säger du för att imponera på någon?: Att jag lyssnar på hård musik ;)
Hur imponerar man på dig?: Genom att ta mig på allvar.
Brukar du skratta för dig själv?: För mig själv, åt mig själv.

Vad står det i ditt senast inkomna SMS?: ”Kanon”
Var bor du?: Centralt norr, Örebro.
Trivs du där?: Nära till vänner och Ica, kanoners.
Äger du några converse?: Gula, gröna, bruna. Alltså alldeles för få!
Sprit, cider, vin eller öl?: Sprit, check. Vin, check. Öl, check.
Brukar du bli för full?: Definiera för full? Men jag är inte 17 längre...
Vad har du för mobiloperatör?: Tre.
Är du allergisk mot något?: Billiga tygplåster ger mig eksem. :P
Har du haft sex idag?: Nej.

Hur svarar du i mobilen?: Allt som oftast ”Ja hej det är Jessica”, ibland ”Hallåå där”
Vem ringde du senast?: Snubben min.
Vad sa den du senast pratade med i telefonen?: Att han hade tagit med sig mobilladdaren till repan, och försökte sedan försvara sig bäst han kunde.
Antal timmar sömn i natt?: Först åtta, men det var så varmt och skönt i sängen så det blev visst en timme till.
Sov du ensam?: Nej, Jonatan och Amadeus var där också.
Brukar du komma i tid?: Åh herregud. Jag har alltid varit en tidsperfektionist, alltså befunnit mig på plats minst 5-10 minuter innan bestämd tid och haft en oerhörd ångest om jag inte varit det, men sedan jag flyttade in till stan (för snart fem år sen...) har jag tyvärr blivit sämre på det där. Jobb kommer jag alltid i tid till, men annars är jag ganska rutten. Inte för att jag inte respekterar andra människors tid, de ska liksom inte behöva vänta på mig, men jag stressar så lätt upp mig och springer runt som en virrig höna tio minuter innan jag ska lämna hemmet och tenderar att bli sen fastän jag skyndar mig... :)

När mår du bra?: Förutom så självklara saker som när jag umgås med nära och kära och vet att allt står väl till med dem? När jag känner att kreativiteten spritter i kroppen, när jag skapar något jag blir nöjd med, när Jonatan får mig att skratta, när jag dricker en riktigt god kopp te.
När blev du fotad senast?: Jag fotade mig själv i bilen i eftermiddags.
Hur känner du dig nu?: Lyssnar på fantastisk musik, och då kan det väl inte vara helt ruttet ändå. :)
Vanligaste färg på dina kläder?: Svart, svart, brunt, svart, grönt, svart, grått, lila, svart. Och så lite vitt för att balansera det hela ;)
Vad tycker du om fötter?: Ja, inte skulle jag vilja leva utan dem i alla fall.
Vad saknar du?: Lilla Agnes.
Hade du en bra kväll igår?: Den var suverän. Bakishängde med ett par vänner och skrattade och mådde gott.
Favoritdryck på morgonen?: Te, Proviva eller juice. Det beror på vad jag ska göra de närmaste timmarna. Ska jag iväg någonstans skippar jag tekoppen, annars bör jag skaffa en kateter.

Rakar du benen?:
Jupp.
När brukar du oftast gå och lägga dig?: Helst innan midnatt men oftast efter. Här vill jag gärna skylla på min sambo.
Är du blyg?: Det beror helt på omgivningen och hur bekväm jag känner mig. I vissa sällskap kan jag sitta tyst som en kyrkråtta, även om jag känt dem i flera år. I andra kan jag babbla som en jag-vet-inte-vad och dansa Carlton-dansen ;)
Sysslar du med någon idrott?: Idrott och idrott, jag promenerar och bär tekoppar.
Vill du hellre ha mail än brev?: Jag känner att jag måste svara brev på den här frågan, för min brevbärarbästis skull.
Tror du på kärlek vid första ögonkastet?: Jag tror på attraktion vid första ögonkastet, men kärlek är nog något som växer fram.
Har du spytt offentligt?: Mina föräldrar läser min blogg. Men ja. I en buss bland annat. Och i en biosalong. I den ena var jag full och i den andra magsjuk. Gissa själv!
Vad skulle du göra om du vore kille/tjej för en dag?: Kissa ståendes och testa att leva utan att bli objektifierad.

Är du nöjd med ditt liv?: Med vissa delar av det, ja.
Är du bortskämd?: Inte med prylar och pengar.
Vad gör du i morgon?: Hjälp, nu känns det som att jag har glömt bort något... Promenera, gå till Apoteket, laga mat, förhoppningsvis fota lägenheten lite, läsa styrelsehandlingar och försöka tvinga hit någon för lite samkväm på kvällen :)
Vad är det värsta du vet?: Orättvisor av allehanda slag och djurplågeri.

Hur mycket pengar brukar du slösa på en vecka?: Jag brukar bara köpa nödvändigheter, något annat har jag inte råd med. Detta betyder inte att jag enbart handlar mjölk, men att slösa finns det inte utrymme för.
Vilken kändis tycker du är en bra förebild?: Den som vill göra världen till en bättre plats, oavsett kändisskap eller inte, tycker jag är en bra förebild.
Vad längtar du till?: Sommar och grillpartyn med mina kex!
Har du bra vänner och äkta vänskap?: Bästa!
Vad använder du för shampoo?: MOP C-system, d:fi och Herbal Essences.
Vad är det finaste du fått?: Åh, hjälp. Jag brukar inte jämföra presenter. Men på min och Jonatans första dejt fick jag ett fotografi han hade tagit, det var väldigt rörande. Och så Tool-påsen som Anneli har sytt åt mig i 23-årspresent. Två väldigt minnesvärda och betydelsefulla ting.
En speciell dag du minns?: När jag träffade Jonatan första gången, och väldigt många fler såklart. Både bra och dåliga.

Hur gammal är du?: 23 bast.
Tycker du om någon just nu?: Men, såklart!
Du samlar på?: Kan man samla på sånt man gör av med? I så fall te och ljus :P
Gröna eller röda äpplen?: Gröna om de kommer från affären. Annars röda.
Vem ringer du när du är arg/ledsen?: Jonatan, sms:ar Anneli.
Gillar du golf?: Ha ha nej. Jag försökte mig på att slå några slag för 11 år sedan. Det gick inget vidare.
Vilken tid gick du upp idag?: Någon gång strax efter nio.
Har du sovit i din egna säng i natt?: Där brukar jag sova oftast ja.
Har du strumpor på dig nu?: Strumpbyxor.
Är det okej att gråta?: Varför skulle det inte vara det?
När grät du senast?: I lördags, av skratt. Förra söndagen, av ångest.
Vad skulle du göra om du vann en miljon?: Göra oss skuldfria, köpa en pålitlig bil (och ha ha, ta körkort!) och dra med Anneli och Daniel på en resa!
Bär du glasögon eller linser?: Linser just nu, glasögon snart.
Tycker du det är viktigt att ha märkeskläder?: Om jag hade råd skulle jag hellre köpa kläder som inte är massproducerade av dåligt avlönade arbetare i sydostasien.
När går du upp ur sängen en helgmorgon?: Gärna så tidigt som möjligt, men helst inte av någon väckarklocka.

Har du piercing?: Två hål i varje öra, men åh fy fasiken vad jag vill ha en septum-piercing!
Vill du gifta dig?: Jag vill hellre heta Tjäder än Jansson.
Vill du ha barn?: Det är inte meningen med livet, men förmodligen om några år.
Solar du ofta?: Solarium? Aldrig. I solen? Ja, men orka snacket om att solbränna är ”fräscht”. Skitsnyggt med hudcancer, verkligen.
Är du bra på att laga mat?: Ja det tycker jag.
Är du flygrädd?: Nä, men jag skulle inte vilja kolla på "Lost" på flygplanet.
Hur vig är du?: Ha ha.
Är du musikalisk?: Absolut.

Vad dricker du helst när du är törstig?:
Vatten. Vin på lördagar ;)
Vilken är din favoritglass?: Mammas glasstårta, Rocky Road, GB Sandwich.
Tror du på ett liv efter döden?: Nej, jag tycker att man ska leva så bra som möjligt nu istället.
Tycker du om sushi?: Oh. My. God. Jaaa!
Vad äter du helst när du ser på film?: På bio: smågodis eller såna där chips de säljer där. Hos mig/dig: det mesta går bra, men helst både sött och salt.
Bor dina föräldrar tillsammans?: Ja, men nattetid vill mamma helst förflytta pappa till en annan del av huset på grund av hans snarkningar ;)
Har du tandläkarskräck?: Det är inte roligt att ligga i den där gudsförgätna stolen.
Är du morgon- eller kvällsmänniska?: Piggare på morgonen, mer kreativ på kvällen.
Vilken ögonfärg har du?: Blå-grå-grön.
Har du någon gång gråtit dej till sömns?: Ja, det är ingenting jag vill rekommendera.
Biter du på naglarna?: Nej, men jag river på dem om de blir för långa. =/
Röker du?: Nej fy.
Hur ofta tränar/motionerar du?: Försöker promenera minst 45 minuter varje dag. Skulle vilja ha en motionscykel som inte faller sönder under tiden den används...
Senaste låt du hörde?: Meshuggah - ”obZen”

Nu ångrar jag att jag började fylla i den här helveteslistan som jag inte heller kunde sprida vidare utan att ta bort (förhoppningsvis alla ) särskrivningar. God natt!

Inga kommentarer: