torsdag 9 augusti 2007

Bävrarna har fått nog, bävrarna vill ha frihet, här i sin egen sjö.

Jag blir bara argare och argare gällande utrotningen av ett tiotal bävrar i en sjö i Lindesberg. (Läs Nerikes Allehandas inte så speciellt ovinklade artikel >här<)

"Bävrar är kraftigt revirhävdande och antagligen har de här bävrarna blivit för vana vid människor", eller så är de trötta på att ha en jävla massa folk omkringsimmandes i deras hem? Jag tycker att det känns obehagligt att stora starka människan kommer och först skjuter ihjäl en hel koloni, och sen även spränger bort hyddan. Men sprängningen sker inte förrän kräftfisket är avslutat. Jag blir äcklad av detta hänsynslösa och utnyttjande beteende.

Okej, jag har de senaste dagarna klagat över att Örebro inte är någon sommarstad i den bemärkelsen att det finns badplatser inom rimliga avstånd. Men om jag fick välja mellan det och att låta en enda bäver bli ihjälskjuten för att jag vill plaska lite, är inte valet alls svårt.

Jag kan inget annat än vidhålla vid min åsikt att de djur som lever i vatten måste ha större rätt till att vara där än människor som vill bada för sitt simpla nöjes skull.

Inga kommentarer: