fredag 7 mars 2008

Jess lagar mat

Fredag skall firas! En zucchini- och auberginelasagne (vegetarisk) med en himla massa ost och så lite grädde stod på dagens meny. Yum! Jag tänker härmed ta er med på min resa, och plåga er med en bildserie, muaha.


För att göra den här supergoda lasagnen för två personer krävs alltså en zucchini och en aubergine. Eller egentligen krävs en halv av vardera grönsak (jag struntade i att visa hur man halverar, men jag antar att ni förstår...). Grönsakerna skärs i längder, cirka en halv cm tjocka, och läggs sen på en plåt.



Jag hällde lite olivolja och salt på grönsakerna, men det där är valfritt vet ni. Sen ska plåten in i en 200 grader varm ugn, mellersta falsen, i typ, ja, en 20 minuter. Eller kanske lite kortare. Grönisarna ska se lite torra ut. Men gärna inte helt uttorkade och brända.


När grönsakerna kippar efter andan i hettan ska en tomatsås tillredas. En burk krossade tomater, en fint hackad vitlök och en halv gul lök. Tur att det finns hjälpmedel för oss som bara inte kan lyckas med lökhackning på fri hand..!



Lite rött matlagningsvin (eller riktigt rött vin, your choice), en halv grönsaksbuljongtärning (utan läskiga E621, eller glutamat som det också heter), salt, svartpeppar och en nypa farinsocker. Sen får kastrullen bege sig till spisen för att puttra tills allt annat är klart.

Istället för att göra en sån där mjölk- och ostsås med klistertendens till smak (ibland vill inte mjölet ge med sig), räcker det att hälla grädde och mjölk längs formens kanter. Men oj, det där har vi ju inte kommit till än... Anyway, det är inte bara zucchini och aubergine som ska ingå i den här fantastiska lasagnen! En mozzarellaboll ska också åka med. Den skivas först, för att sen rivas isär med fingrarna.

Okej, men nu börjar det ju likna en lasagne. Först en slev (eller två, beror ju på hur stor din slev är) tomatsås i botten av formen. Sen lasagneplattor, följt av grönsaker, mozzarella och torkade franska örter (bland annat basilika). Sen börjar det om. Sås, plattor, grönisar, mozzarella, örter. Låt tomatsåsen avsluta (observera, inga plattor högst upp, som det ju brukar vara i en traditionell, "köttig" variant), för att sedan strö på valfri mängd riven ost. Också här kör jag på mozzarella, det smakar ju så trevligt.

Jag: Ska jag ta all ost, eller blir det för mycket då?
Sambon: Det kan aldrig bli för mycket ost!

Efter att ostberget placerats hälls lite mjölk och grädde (helst bara grädde...) längs formens kanter. Alltså inte själva gratängen, utan runt omkring. Men på insidan av formen förstås, din lilla tok! Sen får den åka in i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Gradantalet är som tidigare 200.


Ja, det här blev gott, kan jag lova!


-


Imorgon förmiddag skola jag baka en banankaka, på bildserieåterseende! ;)

Inga kommentarer: