måndag 3 mars 2008

Lita inte på reklamen

Från och med ikväll ska jag skapa mig en vana i och med intagande av medicin. I pillerform. Usch. Ett preparat från början lämpat mot depressioner ska testas mot min mage. Lilla mage, är du ledsen? Lite väl smärtkänslig, tydligen.

Jag tänker dock inte köpa Valios nya yoghurtshot. "Lider du av stressmage? ... lindrar mot IBS, så kallad stressmage" What? Stress förvärrar IBS, men folk kan ha ont i magen på grund av stress utan att för den skull ha IBS. Köpa yoghurtshot som kostar 40 spänn litern, bah.

Läkaren (som visade sig vara en kvinna med inte alls så konstigt namn, bara annorlunda stavning) uppmanade mig även att äta ofta, och lite, eftersom jag ju ibland får så fasligt ont om jag äter mycket eller inte alls. Det här visste jag ju redan, men det är ju trevligt att en läkare godkänner mina, ibland för andra suspekta, vanor.

På senare tid har jag inte haft särskilt mycket problem med magen, men det där går tydligen i cykler. Man kan vara symtomfri i ett par år, och sen slår det till igen. Nu är jag verkligen inte symtomfri (säger jag att jag är hungrig, ge mig mat!) men det har varit värre. I somras till exempel. Men det hör tätt ihop med stress och annat psykiskt. Magen och hjärnan, dom är som handen i handsken. Ibland är de varandras bästisar, ibland är det för hett och ibland räcker inte vanten till för att hålla värmen.

Åh, vad jag jiddrar.

Inga kommentarer: