måndag 3 mars 2008

Trött i ögat

Låtsasjournalistiken som hägrar gör mig makalöst trött. Aftonbladet och Expressen kommer med den ena "nyheten" efter den andra, och deras sänkta pappersupplagor betyder dessvärre inte att människor slutat läsa skiten, den finns istället "gratis" på nätet. Jag brukar också surfa dit ibland, mest för att kolla vilken dynga Svensson får hällt över sig. Och ibland, sväljer.

Anyway. Det här inlägget ska inte handla om min totala avsky för den här typen av tidningar (och fler med dem) utan om ett specifikt beteende de börjat dras med. Det här med att publicera blogginlägg va, eller bilder från bloggar, hela "tipssidor" om de hetaste, coolaste modebloggarna eller inredningsbloggarna eller vad det må vara. Istället för att syssla med vettig journalistik, eller i alla fall skriva något eget, kopierar de rakt av ur bloggar. De stjäl ett par bilder, klipper in bloggarens egen presentationstext (med vissa modifikationer så att det verkar som att det visst är skribenten som själv skrivit brevet...). UnderbaraClara har råkat ut för något liknande. Expressen Fredag har stulit tre av hennes bilder, döpt om henne till Camilla (hur dum får man bli?) och tycker sig rättfärdiga detta med att hylla hennes stil. "Men vaddå, hon får ju gratis reklam, det är väl toppen? Och vi behöver inte anstränga oss särskilt mycket heller för att fylla ut den här blaskan..."

Suck.

Jag skulle vilja uppmana tjejen att skicka en faktura och ge Expressen en åthutning som heter duga. Så här får det inte gå till. Skamligt och väldigt dålig stil. Men vad kan man vänta sig?

Synd bara att jag är en fegis som inte vågar kommentera främlingars bloggar. Jag är ju en så kallad smygis. Vi får se, kanske min ilska tippar vågskålen.

Och imorgon (eller idag blir det visst...) ska jag till en läkare med mycket lustigt namn. Känns dock jobbigt att inte kunna urskilja könet på människan. Jag gillar inte karlar på det sättet. Läkarsättet. Usch.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Tack för din support. Jag uttryckte mig nog otydligt för Expressen har inte stulit mina bilder. Jag skickade dem för längesedan men trodde inte att de hade tänkt använda dem till något då de aldrig skrev och berättade. Sedan fick jag kommentarer från läsare som sett mig som Camilla i Fredag. Håhå jaja så det kan bli :)

Kram

jessica sa...

Hej Clara!

Ja, jag såg bland dina kommentarer att läget var lite annorlunda än jag tolkat :*) Men byt gärna inte namn, UnderbaraClara klingar ju alldeles förträffligt! Hi hi.

Och kanske att jag vågar lämna nån kommentar hos dig nu framöver :) Kram på dig