lördag 26 juli 2008

Förmodligen världshistoriens längsta inlägg rörande ämnet "Jag har glömt att köpa sköljmedel"

Det är inte helt lätt att bo i hyresrätt ska jag säga. Särskilt inte om det råder tvättförbud på söndagar.

Jonatan jobbar idag, han började sju och slutar när det är klart, men typ senast 15. Eftersom min talang varken är efterfrågad eller nödvändig på lagret har jag en lördag för mig själv. På listan (som jag skrivit på egen hand, bör tilläggas, jag fann den inte på matbordet efter att han gått till jobbet) över saker som Jessica ska göra stod följande:

tvätta mellan klockan 7 och 10
vika ren tvätt som legat alldeles för länge
städa hela förgrymmade lägenheten
duscha (ha ha, som om jag inte brukar göra det)

Fem minuter i sex kom jag på att jag glömt köpa sköljmedel (och nä, i min värld kan man inte tvätta utan det) och där sjönk hela dagens och helgens och veckans planer i stöpet. Kanske inte helt och hållet, men nästan... Såhär va. Vi ska vara borta lite nästa helg, och för att ha rena kläder då måste jag tvätta på torsdag, men för att ha kläder och annat nödvändigt innan det var jag tvungen att tvätta idag, för senast jag tvättade var i tisdags, och det är helt omöjligt att låta det gå mer än en vecka mellan tvättillfällena. Och i vår tvättstuga är det ypperligt svårt att tvätta ena dagen och boka en ny tid följande. Trångt äre.

Strax efter sju knatade jag till tvättstugan, i hopp om att det skulle finnas en ledig tid på måndag förmiddag. Nej då, det gjorde det inte, för vår tvättstuga är dryg och suger röv. Så först på tisdag har jag tvättid och det rubbar min värld något otroligt. När timman inte längre är okristligt tidig ska jag ringa mamma och fråga om jag får tvätta en maskin eller två hos henne imorgon...

Men åter till källan för denna ondska. Tvättförbudet på söndagar. Och alla andra röda dagar (ni kan ju tänka er hur en vecka i juni kan se ut, när det är pingst och all möjlig skit. Tre dagar fick man tvätta under en hel vecka, och vi är ganska många som delar på tiderna, tre dagar!). Vet ni varför? Därför att det bor en massa äldre människor här, vars uppfattning om sysselsättning är en aning förlegad. Söndagar är inte längre vilodagar, det är en ledig dag för människor som jobbar under veckorna. Och vad gör man en ledig dag? Jo, man kanske handlar lite, sover lite längre, snyter ungarna lite mer noggrannt, bakar en kaka, TVÄTTAR sina kläder man skitat ner under arbetsveckan?

Tvättförbudet på söndagar beror inte på att tanten i lägenheten ovanför kan bli störd av maskinerna (hon är ju hemma hela dagarna, varför ska hon bli mindre störd en onsdag än en söndag?), det handlar om gamla näst intill fascistoida uppfattningar om hur världen SKA se ut, snarare än hur den faktiskt ser ut. Och så det där om att vilja bestämma över andra människors liv, förstås. "Jag har då aldrig behövt tvätta på söndagar, söndagar skall vigas åt steken och plantorna och gungstolen och jag kan bara inte förstå hur dom tänker nuförtiden. Tvätta, på en söndag? Vad har skett med veckornas bestyr och helgens lugn?"

Och för er som fortfarande tror på teorin om tvättstugan som störningsmoment: Jag har bott i tre andra fastigheter med tvättstuga i källaren, och där har man fått tvätta till så sent som 23, varje dag. Kan ni tänka er, vilken härlig tid det var. Däremot har jag tittat på ett par lägenheter i typiska Pelargoner-kvarter, och där råder samma regel som här - ingen tvättning söndagar och bovärdens svar på min uppenbart irriterade fråga kring det löd som följer: "Av gammal vana."

Varenda kotte vet ju att vanor av ondo är till för att brytas.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tvättförbud på söndagar, buhu. När vi tvättar läggs det på 9 kronor/startad tvättmaskin.
Det du.

jessica sa...

Tid är också pengar, vet du.

Anonym sa...

vad jag ÄLSKAR detta inlägg. vet du? så många gånger senaste 2 åren har jag funderat på denna sak om tvättförbud på söndagar. i 2 olika fastigheter har det varit på detta viset. och jag har undrat som du; varför? jag har velat ringa och fråga, men inte kommit till skott. Jag försökte intala mig själv ett tag också att det handlade ljudstörningsmoment i lägenheterna närmast. men tänkte som du; det tvättas ju alla andra dagar? du formulerar dig och uttrycker dig som jag kännt. Tack! vad ska vi göra? be tanten i gungstolen knipa (förlåt men faktiskt) eller ska man be styrelsen ta upp saken? (om man nu bor i en bostadsrättsförening). kram och tack! puh.