torsdag 24 juli 2008

Slussvakten läser

När det var 15 minuter kvar på måndagens jobbpass hade jag läst ut John Ajvide Lindqvists "Hanteringen av odöda", och påbörjade därefter Karin Fossums "Jonas Eckel" (den är supertunn, typ 150 sidor och handlar om en lagerchef, jag var ju bara tvungen! Inga andra liknelser med verkligheten än det där med lagret, vill jag poängtera). Typ 12 sidor hann jag med innan folk ivrigt började stoja omkring mig (de där sista minutrarna innan utstämpling alltså, vilken scen!) och det var allt den boken fick veta av mig.

När Jonatan var sängliggande igår (han mår betydligt bättre idag) läste han "Jonas Eckel" och jo, mina tidiga aningar om att den inte var en höjdare liksom bekräftades tusenfalt. Det tar emot att påbörja en bok och inte läsa klart. Men varför ska jag viga min tid åt något jag inte tycker förtjänar den? Man ska inte tvångsläsa böcker, punkt slut.

Idag valde jag en favorit ur bokhyllan. Jag har nämnt den på min bloggpresentation och uj uj, den är så rolig och smart. "Goda Omen" av Terry Pratchett och Neil Gaiman rekommenderas varmt. Imorgon kommer jag ha läst ut den och nu är jag rejält sugen på en King-skräckis. "Pestens tid" har jag börjat läsa varje sommar sen 2002, men aldrig kommit längre än en sisodär tredjedel. (Jag lånade den till en början av min syster, men hon tröttnade på att jag aldrig läste klart den och det hela slutade med att hon med lite hopplös ton sa: "Behåll den") Inte för att den är dålig, absolut inte. Tvärtom. Men just vid den eran satt jag faktiskt hellre inne och ritade upp min egen fantasivärld på papper, oavsett väderlek.

"Pestens tid" läses just nu av sambon, vilket talar emot att jag ska ta med den till jobbet (fastän han ju också är där och inte har förmånen att läsa litteratur), den är inte i pocketformat vilket också talar emot eftersom den tar mycket plats och jag vill inte att det ska se ut som att jag ska tälta inne på lagret. Hm, ja, vi får se.

Well, jag ska väl sova nu.

1 kommentar:

Mia sa...

Jag har ju en del King-böcker hemma, du får gärna låna någon om du vill :)

Hur har du det i helgen? Skulle det kanske passa med en fika då?

Hoppas allt är bra med dig och att du trivs bra på jobbet!
Många kramar!