fredag 6 november 2009

Lite förvirrad.

Enligt na.se är allt vaccin i Örebro län slut, och ny leverans beräknas komma först vecka 47. "Särskilt senaste veckan har vaccinationsintresset ökat enormt" Och då undrar jag om det har ökat bland riskgrupperna eller om de faktiskt börjat ta emot resten av befolkningen även på vårdcentralerna, så som Universitetssjukhuset gjorde för några veckor sedan (mitt i vaccinering av riskgrupper)? På landstingets hemsida läste jag för FEM MINUTER SEDAN att vaccinering av anhöriga till riskgrupper börjar på måndag, och resten av folket först vecka 47...


Eftersom min mamma tillhör en riskgrupp känner jag att jag vill vaccinera mig, men nu får jag tydligen trängas med resten av (en panikartad) stan först vecka 47, om de nu har fått mer vaccin då, vill säga. Jag menar absolut inte att låta märkvärdig och blaha blaha, här tänker jag rida in på mina höga hästar, rulla ut en röd matta till mig också. Men jag blir förvirrad och frustrerad när ens landsting inte kan gå ut med information och vara konsekvent kring handlandet. För, när USÖ "fick vaccin över" en vecka och började ta emot allmänheten, gick det inte spara till nästa vecka (för uppenbarligen var de inte klara med riskgrupperna, ja, det är lite rörigt det här...) eller skeppa iväg skiten till någon vårdcentral som var i behov till sina riskgruppspatienter? Jag tycker att det är rätt pissigt att skriva på sin hemsida och gå ut i media med att "nu pågår vaccination av riskgrupper" och sen kan de som inte tillhör en riskgrupp ändå komma före i kön...

Äsch, jag ringer väl och hör på måndag i alla fall.

Och så en förvirrad liten fråga... När använder man egentligen ordet "vaccination" och när använder man "vaccinering". Av texten ovan att döma gör man lite som man vill. ;)

Inga kommentarer: