fredag 6 november 2009

Sugar.

Det har faktiskt hänt lite i mitt förhållande till socker. För någon månad sedan (eller mindre, kommer inte riktigt ihåg...) bestämde jag mig för att sluta att söta mitt te. Det gör en sjukt skrämmande skillnad att inte ha i tre(!) teskedar socker eller en sked honung i sitt te, om man dricker minst tre koppar om dagen. Jag tänker inte ens skriva hur många teskedar socker det blir i veckan, ni kan räkna själva...


(Dock måste jag erkänna att en del teer faktiskt inte riktigt smakar bra eller kommer till sin rätt om jag inte sötar med honung. Grönt te med tranbär behöver lite honung, och chai är skamligt utan sina kristaller.)

Hursomhelst. Jag känner inte att jag får de där sockerbegären längre, jag kryper inte längs väggarna och MÅSTE ha socker. Mitt godissug är också förändrat. Istället för smågodis (a.k.a. sockerbitar) varje helg suktar jag efter choklad. Mörka chokladkakor. Dock gärna med någon god fyllning ;) Men en mörk chokladkaka i veckan tycker jag är tusen gånger bättre än ett galet begär efter smågodis med diverse färgämnen och Satan och hans moster.

Helgens choklad: Marabou Premium Specialités - Passion Fruit.

2 kommentarer:

Anneli sa...

Duktigt! När jag började dricka te höll mamma och syrran precis på att börja vänja sig av med att söta teet, så jag har druckit osötat från början. tror nästan det är bättre, för teet får ju en helt annan smak med honung i. Har kört med honung nu när jag haft ont i halsen, men tycker nog det är godare utan. :)

jessica sa...

Jag har ju haft socker eller honung i mitt te hela livet, så det gäller att vänja sig av med det. Har testat att sakta avvänjas tidigare genom att dra ner på sockret, men det funkade inte :p Så nu kör jag hardcore - no sugar at all! Förutom i 2 tesorter dårå ;) Men det tycker jag inte är nåt större problem.

Oh, min kropp kommer skutta av lycka när den slipper en massa onödigt socker!