lördag 17 mars 2007

En kopp med liv

Funderar på att ta mig en kopp te. Det har, trots att dagen spenderats inne, hemma, bara druckits en enda. En liten dessutom (har alltså inte använt de stora favoritkopparna, utan en kopp andra förmodligen skulle kalla normal).

Igår när jag var iväg och handlade med en stor del av min familj (som dessutom Ida fick träffa på, eftersom vi två sprang på varandra titt som tätt) slog jag till och införskaffade saketter. Eller suketter, eller vad fan det nu heter. Ni vet, såna där små sötningspiller man har i te eller kaffe istället för socker? Äntligen, borde jag väl utbrista. 12 spänn för 400 stycken, det är alltså inte särskilt dyrt. Varför inte tidigare? Ja, dels för att jag av principiella skäl är emot de mesta konstgjorda konstigheter man kan trycka i sig, och dels för att jag helt enkelt inte har tänkt på det. Men nu är det alltså gjort. Det håller inte att håva i sig mellan 3-12 tsk socker om dagen - enbart i sina tekoppar. Min största sockerbov är min passion för te. Jag har försökt dra ner på det, men det går inte. Så nu tar jag till sackarin istället (det är iallafall bättre än aspartam).

Till mitt försvar måste jag säga att jag inte dricker te för att jag är sockerberoende. Ja, jag är beroende av te, men inte på grund av varken koffein eller socker (vissa dagar dricker jag bara ört- eller röda teer, inget koffein, inget teein). Te är som syre för mig. Det finns en gloria runt hela grejen som jag bara måste ha. Upplevelsen. Antingen förstår du, eller så gör du det inte.

Imorse blev det Friggs gröna te Ingefära & Citron, det var lovely. Det kanske det blir nu också, med en kanelstång, kardemumma och lite flytande honung? Det låter trevligt, tycker jag. Kvällsro, är en annan sömnig favorit. Också från Friggs, ett örtte med mynta och annat gott.

Jag vet inte vad morgondagen bär med sig. Tidig morgon, lite städning och promenerande bort till Rusta för inhandling av ny, turkos, måttsats. Men i övrigt? Ja, jag hoppas på barmark. Och kanske eventuellt en hembakt äpple- och ananaspaj med ingefära och riven vit choklad. Jag har ju faktiskt slutat med socker i mitt te.

Inga kommentarer: