måndag 26 mars 2007

När solen skiner glittrar tapeter Eller Är tjejer verkligen rosa?

Just det! Solen fullkomligen strålar in här i vardagsrummet där jag bidar min tid, och nu kan man på riktigt se att tapeterna är magiska. Det är inte bara något jag och Mia inbillar oss (hon har "mina" vardagsrumstapeter i sitt kök). De små små prickarna och linjerna i silver inuti medaljongen (som faktiskt också tindrar, men ännu mer subtilt än glittret jag tidigare talat mig het om).

Det finns mycket dolt under ytan, förhoppningsvis glittrar det mesta.

På tal om glitter. Det har - om jag tolkat min omvärld korrekt - varit en hel del debatt kring GB's nya "tjejglass", som dom själva beskriver den. Glassen heter Girlie, är rosa, formad som en stjärna och pinnen innehåller glitter (enligt uppgift också läppglans...). Ni som känner mig vet exakt vad jag tycker om detta. För er andra: det här är oacceptabelt i 2000-talets Sverige.

En insändare i Nerikes Allehanda menade att glassen och vad den betyder inte utgör något problem. Problemet är istället att det finns dom som vill ha ett könsneutralt samhälle, där mans- och kvinnoroller raderas. "Varför ska inte min dotter få äta en rosa glass, bara för att den är rosa och hon flicka? Varför måste vi hålla på och göra tvärtom för att göra rätt? Om GB någonsin gör en glass i form av en blå glassbil ska jag genast köpa den till min son", för att sammanfatta innehållet lite kort. Kvinnan bakom insändaren har inte förstått att problematiken inte ligger i den rosa färgen som sådan, utan att någon säger att rosa är för flickor. Glassen heter Girlie, för sjutton. Klart som tusan att man som flicka eller kvinna får tycka om rosa - jag gör det - precis som man får tycka vad man vill om vilka färger som helst. Det handlar inte om det. Hade glassen varit en rosa stjärna - punkt slut - hade jag absolut velat testa den. Men nu heter den som den gör, och innehåller glitter och/eller läppglans, och då går den fetbort. Det handlar om att pojke som flicka, man som kvinna ska ha rätt att göra val utifrån sig själva, inte på grund av sedimenterade könsroller.

Mitt badrum går i rosa, det gör mig glad, inte förtryckt. Men så stod det inte heller "Badrumsmatta för de av hon-kön", på prislappen.

Nu har jag varit lite arg också, det känns bra. Strax far Jonatan iväg till Stockholm för att under morgondagen spela in en singel. Jag kommer sakna honom. Funderar på att baka en frukt- och bärpaj med smuldeg och maräng imorgon, i muta till någon vänlig själ som vill hälsa på.

Inga kommentarer: