söndag 18 mars 2007

Fascist? Jag?

Ska det va, så ska det va. Diskhandskar må vara lite halvt obehagligt, men nödvändigt. För drygt ett år sedan köpte jag ett par svarta med dödskallar på, snygga men makalöst opraktiska. Alldeles för stela. Dessutom läcker de in vatten. Opraktiskt, var det ja.

En dag när jag var hemma hos min vän Mia, såg jag ett par färggranna handskar vid diskhon - som inte var gula. Rosa, om jag inte minns fel? På Ica hade hon köpt dom, och jag har sedan dess (x antal månader), vid varje besök på samtliga Ica-butiker sökt frenetiskt. Men nej, ingen lycka. Gula handskar så långt min blick kunnat nå, och aldrig i mitt liv att jag slänger pengar på något jag inte vill ha. Dessutom kanske jakten skulle trappas av om jag nöjde mig med något annat än det perfekta? Jag var inte ute efter att sälja min själ, jag ville köpa en förlängning av den.

Ett besök på Coop Forum, inga tankar på rosa/turkosa/lila diskhandskar. Modern ska ha handdiskmedel, vilken sort? Något rosa talar till mig längre ner i gången, kan det vara...? Nej, det kan det väl inte? Jag går framåt, fylld av iver och en längtan efter att äntligen kunna pusta ut. Ska min jakt efter de perfekta diskhandskarna sluta här? På Coop? Vad sjutton hände med Ica?

Och där hängde de. Rosa, mjuka diskhandskar vars existentiella syfte är att skydda just mina händer, samt - kanske framförallt - inte vara en vagel i mitt vackra köks öga. Men resan var inte över förrän min storlek hittats. Och jag hade tur, skönheten fanns inte bara i large.


Äntligen! Hennes hud och inredningsfascistoida läggning kunde andas ut.

Inga kommentarer: