måndag 19 mars 2007

Inlägg nr 42 - Here I come!

Tittade nyss på ett inslag i programmet Efter 10 som handlade om hur man bäst lindrar onda magar. Givetvis var det någon näringsfysiolog som just skrivit ihop en bok som de vill att man ska köpa... Men aja. Jag spetsade givetvis öronen, klappade på min dumma IBS-mage och blev nöjd när kameran åkte över bordet med diverse produkter. Praktiskt taget samtliga har jag ju i mina skåp, vilken duktig kvinna jag är som tar så väl hand om min mage! Till min besvikelse fick jag dock höra att hälften av dom snarare kan förvärra livet för mig.

Fullkorn och hela fibrer kan riva i tarmarna. Inte så förvånande egentligen, och tanken har slagit mig, men rösten om att det är nyttigt har ändå varit starkare. Och jag som köpte en jäklarns massa fullkornspasta häromdagen... Men det är bara till att testa och se, just min mage kanske mår bra av fullkornspasta och kruskakli? Om du inte riktigt förstår varför det möjligen skulle kunna vara ett problem, kan jag förklara min situation lite snabbt. Mina tarmar och hela det där systemet är känsligare och liksom, rör sig, mer än andras (de normaaala). Dessutom har jag lägre smärttröskel, så jag känner av när magen arbetar. Därför kan det vara jobbigt om jag äter något som är hårdsmält eller, kanske eventuellt, river. Lite kort, sådär.

Linfrön är som bekant en väldigt bra grej. Och diverse kryddor och kamomillte. Just kamomillte har ju varit mitt optimala frukostte sen ett tag tillbaka, lent och snällt, men ändå te. Häromkvällen gjorde jag ju en kopp grönt te på ingefära & citron med en kanelstång och kardemumma, och gissa om en kopp te med kanelstång var på tapeten i programmet? På den bra sidan dårå. Ingefära är dessutom en av de kryddor man ska vältra sig i, och där är jag ju redan. Nu har jag en bra ursäkt för att vi ska spendera 15 spänn på att fylla på kryddburken jag använder dagligen, i såväl mat som dessert. Ingefära, my precious.

Men så till dagens dilemma. Ikväll kommer Mia hit, vi ska äta pannkakor. Pannkakor gjorda på siktat dinkelmjöl och grahamsmjöl. Det sistnämnda är ju kanske inte så bra för någon av oss (utifrån tidigare nämnda argument), men faktum är att jag aldrig fått ont i magen efter dessa pannkakor. Så det här är ett sånt där tillfälle då man tar sina lärdomar i beaktning, men bildar sin egen uppfattning och agerar utifrån sina erfarenheter. Och så får det också bli med den där fullkornspastan och alla mina olika fiberrika mjölsorter, jag måste våga testa själv och inte bara följa en ledare eller en sanning. Självständigt tänkande och kännande, det är grejer det.

1 kommentar:

Anonym sa...

oj vad jag ska käka ingefära o dricka kamomill! :)men igår fick jag slut på mina braförmagenpiller. iih