torsdag 22 mars 2007

Jag ger dig min morgon




08:16. Telefonen skriker på sängbordet. Dess vibration klingar metalliskt och jag sätter mig upp. Går till badrummet. Tar mig för huvudet, aj. Lufsar tillbaka till sängen och ställer om klockan.

09:21. Mardrömmar. Stänger av helvetesklockan. Somnar om.

09:27. Telefonen gormar en tredje gång. Helt oförstående sträcker jag mig efter den och kikar; "Pappa".

09:28. Hoppar ur sängen, går raskt till badrummet, tvättar ansiktet, fumlar med linsbehållaren. Skyndar tillbaka till sovrummet, på med kläder. Var är tröjan?! Stänger sovrumsdörren, drar vidare till köket, börjar diska. Försöker övertyga Jonatan om att han bör lägga undan sina åsikter om min hets i detta läge, och istället hjälpa till.

Dörrklockan sjunger. Min käre far står utanför med en matkasse i handen. Han har varit på USÖ och vill äta frukost och fika med oss. Med sig har han bröd och kanelgifflar. Jag skäms över disken som vi struntat i ett par dagar, fastän han sagt att han inte bryr sig om det. Amadeus blir glad över att besöket även gagnar honom - han behöver inte gömma sig under sängen, utan kan glatt vara med när vi sitter samlade runt köksbordet.

Strax efter 11 åkte han hemåt. Jonatan har just cyklat iväg till universitetet för att fota intervjuoffren för kommande Lösnummer. Och jag, ja jag ska ta mig an det där motionspasset samt ett avsnitt av Men in Trees. Sen blir det till att diska, för jag vill så gärna kunna få impulsiva besök utan att det ska ge mig en hjärtattack. Men inte idag, kära vänner. Imorgon kanske? Och hör gärna av er en stund innan så att jag hinner duscha och dammsuga mattor och... Suck.

Inga kommentarer: