onsdag 21 mars 2007

Sockerchock deluxe

Okej, det var längesen jag pluggade matte (vilket är synd, för det är ju jäkligt roligt, fastän lärarna tyckte att jag skulle vara mindre noggrann med hur siffrorna såg ut och istället skriva snabbare...) men om jag har lyckats räkna rätt så har jag kommit fram till följande:

under ett år får jag i genomsnitt i mig 14,6 LITER SOCKER enbart via mina koppar med te.

Om det inte var så att jag nu har börjat med annat sötningsmedel hade jag nog svimmat, alternativt fått en psykos.

När man lägger upp det så här är det sjukt skrämmande. Vilken tortyr jag har utsatt mig för. Jag skäms verkligen. När man äter godis eller annat uppenbart sött och onyttigt, då sitter minsann den där filuren med pekpinnen och gojsar i ens skalle. Men när man tar sig en kopp te med lite socker i, ja då tänker man inte på det. Många, många, många bäckar små ger ett stort jävla hav. Och inte ett med saltvatten.

Nu kan det ju vara så att jag har räknat fel. Men det spelar ingen roll, det är för mycket onödigt socker hursomhelst. Hejdå havet, jag nöjer mig härmed med ett kontrollerat badkar.

(Men om du vill räkna själv så dricker jag mellan 2-3 koppar te om dagen, vilket innebär totalt ca 8 tsk socker. 1 tsk är 5 ml... Förhoppningsvis har jag räknat fel, men som sagt. Ombyggnad pågår!)

Inga kommentarer: